Publicerad den

Underhåll av skivstänger

Här går vi igenom några enkla men effektiva sätt för att ge din skivstång den långa livslängd den förtjänar. Underhåll av skivstänger är inget som tar mer än 30 sekunder vid varje användning och kanske 3 minuter varje månad.

Det största problemet för skivstänger är rost. Vissa skivstänger är behandlade och står emot rost bättre än andra men du behöver ändå rengöra dem allt emellanåt för att förhindra rostangrepp. Den mest utsatta delen är där du håller i stången i kombination med användande av talk och magnesium. Magnesiumet binder upp handsvett och fukt från luften som i sin tur gör att det kommer i kontakt med stången under en längre period, vilket i sin tur leder till rost.

Efter varje användning är det enklast att bara borsta av stången från magnesium. Detta görs med en nylonborste och du har en skivstång med någon form av behandling. Detta eftersom en stålborste kommer repa upp behandlingen på din stång och försämra skyddet. Stålborste kan du, som äger en obehandlad stång, använda dig av. Trots att du är jättenoga med borsten kan det vara svårt att få bort allt magnesium i lättringen på skivstången. För en mer grundlig rengöring tar du WD-40 eller någon form av fin olja och borstar in i stången. Låt sedan medlet ligga kvar på stången i ca 30 minuter för att sedan ta en luddfri trasa och torka bort överflödet med. Nu har du en ren och fin stång som har fått ett extra lager med skydd mot rost.

Publicerad den

Köpguide skivstång

Skivstången, det man bör utgå ifrån när man bygger ett hemmagym. Det är ett effektivt redskap för att utveckla din träning och teknik. Våra skivstänger tillverkas av högkvalitativt stål och finns i flera olika typer.

I grund och botten kan man säga att det finns två olika typer av skivstänger, Styrkelyftsstång och olympisk skivstång. På senare har även multipurpose stänger dykt upp på marknaden, mycket tack vare det stora genomslaget för CrossFit . En olympisk skivstång är mer användbar till styrkelyft än vice versa. Det finns även flera andra varianter av skivstänger som specialiserar sig på vissa övningar, till exempel deadlift bars, Safety Squat Bar och Multi Grip bar. Det finns ett antal saker att fundera på vid inköp av en skivstång. Vilka övningar kommer man utföra med stången? Hur mycket vikt kommer jag lyfta? Vilken typ av behandling ska skivstången ha? Hur grov lättring (mönstret i stången) vill man ha?

TYNGDLYFTNINGSSTÅNG

Detta är den vanligaste typen av stång som du hittar på de flesta gymmen man besöker. Stången har en diameter på 28 mm för herrar och 25 mm för damer. Längden för herrar är 2200 mm och för damer 2010 mm. En tyngdlyftningsstång är uppbyggd för att ändhylsorna ska kunna rotera vid de olympiska lyften: frivändningar och ryck. Lagrena är oftast av typen nållager eller kullager. Eftersom stången har en mindre diameter än en styrkelyftsstång så har den mera svikt när den laddas med vikter vilket är en önskad effekt inom tyngdlyftning. En tyngdlyftningsstång har greppmarkeringar med 91 cm mellanrum.

STYRKELYFTSSTÅNG

En styrkelyftsstång har en diameter på 29 mm. Detta gör att stången inte har lika mycket svikt som en olympisk skivstång. Längden är 2200 mm och det finns ingen specifik damstång för styrkelyft utan här använder damer och herrar likadana. En styrkelyftsstång är designad för att användas vid dem 3 lyften knäböj, bänkpress och marklyft. Eftersom att man enbart för stången i en lodrät bana vid dessa lyft, behövs ingen rotation i ändhylsorna. Man vill faktiskt ha så lite rotation som möjligt för att få en ökad stabilitet i lyftet. Lättringen på styrkelyftsstänger är oftast mer aggressiv eftersom det ställs högre krav på att ha ett starkt grepp. En styrkelyftsstång har grepp markeringar med 81 cm mellanrum.

MULTIPURPOSE STÅNG

En multipurposestång är en hybrid mellan styrkelyftsstång och tyngdlyftningsstång. Denna stång kallas även Olympisk stång, Hybrid eller allround. Den ska klara rotationen för olympiska lyft men inte svikta allt för mycket vid bänkpress och knäböj. Den brukar ofta vara designad med både glidlager och nållager. Stången finns i antingen 28 eller 28,5 mm diameter på skaftet. Denna stång kommer ofta utan centrum lättring för att inte skava för mycket när man gör WOD:ar med många repetitioner. Stången brukar ha dubbla grepp markeringar, både för styrkelyft och tyngdlyftning.

BELÄGGNING

Det finns flera olika typer av beläggningar. Vissa fördelar överväger andra. Beläggning är där till för att skydda stången mot rost och ge den ett mer tilltalande utseende. Vanligaste beläggningen är någon typ av krom. Andra vanliga beläggningar är zink, oxidering och på senare år Cerakote. Cerakoten används inom den amerikanska vapenindustri och har ett bra skydd mot nötning och rost. Cerakoten finns i flera färger. Vilken beläggning du än väljer ska du se till att skydda dina stänger, genom att använda skivstångsställningar och j-cups med skyddande överdrag som gör att metall inte möter metall. Cerakoten gör det även möjligt att få en skivstång i färg, kolla in våra några av våra Cerakotefärgade stänger här bla

Det finns även obehandlade stänger. Fördelen med dessa är att dem ger den bästa känslan och sköter man den rätt och underhåller så får den en vacker patina. Nackdelen är att obehandlat stål rostar om det utsätts för fukt.

Sedan finns det rostfria stänger som även skyddar mot rost, och ger dig en samma känsla i stången som en obehandlad stång.

Använder man kalk med sin skivstång är det viktigt att borsta bort det när man är klar. Kalken tillsammans med handsvett ger en grund för rost. Stänger med beläggning skall borstas av med en mjuk borste för att inte skada beläggningen. Däremot kan du använda en stålborste på obehandlade stänger.

LÄTTRING

Lättringen är det mönster i skivstången som hjälper dig få ett bra grepp om stången. Lättringen brukar man i folkmun prata om hur aggressiv den är. Den mest aggressiva lättringen hittar du hos de stänger som är benämns tävlingsstänger. Detta eftersom dessa enbart används under 9 stycken, i styrkelyft, respektive 6 stycken, i tyngdlyftning, gånger på tävlingar. Medans en så kallad träningsstång kan användas för ibland ett hundratal lyft under ett och samma träningspass. Vad man vill ha för lättring är enbart en personlig preferens, vissa gillar mildare och andra gillar mer aggressiv.